Wednesday 29 May 2013

Cara menghilangkan ketuat di kaki

Ha baca tajuk entry kat atas tu.Mesti ramai dah penah terkena dengan “benda jahat” ni. Okey now nak share pengalaman pasal cara hilangkan ketuat. Apa sebab ketuat itu terjadi? Ada yang cakap sebab tak bersih la apa la.Sebab tu ketuat terjadi. Ada yang cakap sebab pakai kasut sarung yang dah full of bacteria sebab tu ketuat jadi. Ha ni nak berkongsi pengalaman. Alkisahnya aku pun pernah kena ketuat ni. Kena tang kaki plak tu. Hadoi sakit nak jalan. Mula2 jadi tu aku wat x taw je ingtkan ley baik sendiri. Tengok2 tak. Makin melarat plak naik nye dua tiga kat kaki. Dah la UiTM Kedah tu berbukit. Terpijak batu sikit melatah aku menahan sakit.haha. So nak dijadikan cerita aku try la beli ubat kat farmasi. Aku ni boleh dikategorikan agak malas sapu2 krim ni. Tapi mengenangkan sakit aku jadi rajin la sapu-sapu ubat. Masuk sebulan tak ok2. Dia kering and bila aku buang guna pengetip kuku dia still ada lagi. Tension nye aku. Aku pun apa lagi. Call mak tersayang nak wat laporan la kononnya. Mak pun cadangkan sapu minyak kelapa dara. Mana la tau kot2 mau baik. Sebagai anak yang menurut kata cewah angel la konon haha aku pun sapu. 

ni la minyak yang aku maksudkan tu. ada dua versi botol. 
satu lagi x sempat nak snap.


Tapi minyak ni busuk sikit. Aku sapu masa nak tido and pagi2 nak g kelas. Masa lepas sapu tu rasa merenyam2 gatal kat tempat ketuat. Sabor je la…. Masuk seminggu ketuat tu kering and aku gatal2 g korek and potong guna pengetip kuku. Alhamdulilah berkat usaha and izin Allah akhirnya berjaya jugak aku clash dengan ketuat tu.haha. Makan bulan jugak aku couple dengan ketuat ni. Kalaula dari mula aku tau minyak kelapa dara ni ley hilangkan ketuat lama dah aku try. Actually family aku memang pakai minyak kelapa dara ni. Selalu sapu dekat kulit badan before tido. Sapu dekat kaki and tangan.buat macam losyen. Tapi biasanya sapu waktu malam sebab bau nye yang tak menyenangkan hidung. Lagi bagus minum satu sudu sehari dia boleh lawaskan perut tapi perit sikit tekak nak telan . sebab dye minyak kan. Selalunya aku beli kat R&R  dekat Gunung Semanggol kalau tak salah tapi kalau dari Kedah menghala ke Perak la. Satu hari tu kebetulan parents aku ada hal dekat Hutan Melintang and alang-alang aku cakap kat mak jom kita cari rumah tokei minyak  ni. Mak aii jauh kedalam umahnya. So berbotol2 la aku memborong dengan mak abah. Pakcik ni cakap minyak ni 1001 khasiat . Apa yang dia tulis kat label belakang tu memang mujarab la guna ubat ni tapi boleh jugak cuba untuk sakit lain. Contohnye kes ketuat aku tadi. Ada jugak yang breast cancer try makan and Alhamdulilah beransur sembuh luka2 kanser tu. So kepada sesiapa yang mengalami masalah ketuat hope korang dapat la cari minyak ni. Kalau tak dapat cari ley tanya kat aku. Don’t worry I will help u. sekian saja. tata 

2 comments: